Blog Yazıları

Aşılar Evcil Hayvanıma Zarar Verebilir mi?

Aşı olmanın, bağışıklık sistemimizi uyarmak ve hastalıkları önlemek için çok önemli etkisi vardır. Evcil hayvanlarımızın, arkadaşlarımızın evcil hayvanlarının ve büyük hayvan popülasyonlarının (hayvancılık dahil) hastalıklardan korunmasını sağlamak, köpekleri ve kedileri aşılamak yaygın bir hal almıştır.
Kedinizi veya köpeğinizi aşılama konusunda endişeleriniz varsa, işte bilmeniz gerekenleri paylaşmaya çalıştık;

Köpekler ve Kediler Neden Aşıya İhtiyaç Duyarlar?

Köpekler ve kediler de bizim gibi bir bağışıklık sistemine sahiptir. Bağışıklık sistemi hastalıklar ile mücadelede kritik öneme sahiptir ve bunu iki şekilde yapar. Birincisi, doğal bağışıklık sistemi olarak adlandırılır, vücudun hastalığa maruz kaldığında ilk savunma hattıdır. Diğeri ise kazanılmış bağışıklık sistemi olarak adlandırılır - bu, vücudun daha önce bir hastalığa yakalandığı ve bu virüse tekrar karşı koyma hafızasına sahip olduğu zamandır. Bu, aşıların önemli bir rol oynadığı yerdir; eğer bağışıklık sistemini hazırlayabilir ve eğitebilirsek, bu hastalıkla mücadele edebilecek araçları var etmiş oluruz. Adenovirüs ve kuduz gibi bazı evcil hayvan hastalıkları, menşeili viraldir ve bazı durumlarda ciddi hastalıklara ve hatta ölüme neden olabilir. Bazı hastalıklar (kuduz gibi) insanlara bulaşabilir, bu nedenle bazı yerlerde yasalara göre buna karşı aşılama yapılması gerekiyor. Köpek kulübesi öksürüğü ( Bordetella bronchiseptica ) ve Leptospirosis gibi diğer hastalıklar bakteri kökenlidir, ancak hayvanları bu hastalıklara karşı aşılamak için sıçramalar yapılmıştır. Bu, risk altındaki hayvanların korunmasına izin verir ve bu tür hastalıklarla ilişkili ölümleri önemli ölçüde azaltır. Köpekler ve kediler iki nedenden dolayı aşı yapılması gerekir; belirli bir bölgedeki yasalar nedeniyle veya riskli bir yaşam tarzı olan bir hayvan için (yani köpek parklarına, kreşe, vb.), bu gelecekte hastalığın önlenmesine yardımcı olabilir.

Aşırı Aşılama Nedir?

Her köpeğin ve kedinin bağışıklık sistemi biraz benzersizdir. Bu nedenle, bir hayvanın aşılamaya cevap vereceği derece değişkendir. Bu, bağışıklık sisteminin koruyucu bir seviyede çalışıp çalışmadığını size etkili bir şekilde söyleyebilecek bir tanı kan testi olan titre testlerinin geliştirilmesine yol açmıştır. Ne yazık ki, veteriner hekimlikte net ve geçerli titre kullanımı ilk günlerinde kalmaktadır, bu nedenle evcil hayvanınız için bir tane almadan önce bu testleri veteriner hekiminizle tartışmalısınız. Tüm veteriner hekimler eğitimlidir ve aşırı aşılamadan kaçınmaya çalışmakta ve yaşam tarzlarına ve risk faktörlerine göre tedavi ettikleri her hayvan için özel protokoller seçmektedir.

Tüm Evcil Hayvanların Aşıya İhtiyacı Var mı?

Kısa cevap evet. Kanunen belirli aşıları gerektiren bir bölgede yaşıyorsanız, evcil hayvanınızın onları alması gerekecektir. Ancak, kurallar ve düzenlemeler değişebilir. Evrensel görünen evcil hayvan aşılarından biri, özellikle Kuzey Amerika'da kuduz aşısıdır. Bununla birlikte, köpek kulübesi öksürüğü veya Leptospirosis aşıları gibi başka aşıların kullanımı uygulayıcıya ve aileye kalmıştır.

Aşılar Kansere Neden Olabilir mi?

Aşılar doğrudan kansere neden olmaz. Ne yazık ki, aşı ile ilişkili sarkom (VAS) adı verilen bir tümör daha önceki yıllarda tarif edilmiştir, ancak bu adın eski olduğu düşünülmektedir. Veteriner hekimliğinin ilk günlerinde, aşı bileşenlerinin kedilerde bu tür kanserlerin gelişiminde rol oynadığı düşünülüyordu. Bununla birlikte, bu tümörler enjeksiyon bölgesi sarkomları olarak yeniden adlandırılmıştır; Bunun nedeni, bir enjeksiyon bölgesi çevresinde iltihaplanmaya neden olabilecek herhangi bir enjeksiyonun kedilerde tümör gelişimi için risk oluşturabileceğidir. Bu köpeklerde daha az görülür. Çok sayıda uygulayıcı grup tarafından yapılan enjeksiyonlar ve aşılar için tavsiyeler uzuvların herhangi birinde veya kuyrukta mümkün olduğunca aşağı aşılamayı içerir. Eğer bir tümör gelişirse, bu uzun süreli kontrole yol açabilecek olan uzaklaştırmaya izin verir.

Aşıların En Yaygın Yan Etkileri Nelerdir?

Tıpkı diğer herhangi bir enjeksiyon veya ilaç gibi, aşılar nispeten nadir görülse de, yan etkilere neden olabilir. Bir aşılamadan sonra kusma veya ishal, birkaç gün boyunca enjeksiyon bölgesinde rahatsızlık olması mümkündür. Ateş de mümkündür. Herhangi bir aşılamadan önce yan etkiler görüşülecektir. Reaksiyonlar ortaya çıkarsa, yaygın uygulama, iki ziyaret arasında aşıların bölünmesini veya riski azaltmak için ilaç kullanımını içerir. Bir aşı aldıktan sonra evcil hayvanınız şoka girerse, derhal veteriner hekime götürülmesi gerekir.

06.12.2019